lördag 1 mars 2008

Nu så, en personvåg

Jag skrev för ett tag sen om att jag "behöver" en våg, jag beställde en för några dagar sen och den kom igår. Mycket smidigt, att få SMS om att den är framme på utlämningsstället... Riktigt bra att handla från radars.se som tydligen ägas av Siba...
Det blev en Bosch PPW3120 med fett-procent-mätare och vatten-procent-mätare. Som blivande ingenjör med förkärlek till Tyskland så är min uppfattning att Bosch gör bra grejor...

Själva fett-mätningen funger med hjälp av bioelektrisk impedansbioelektrisk impedans analys, BIA. Vågen skickar en liten elektriskström igenom kroppen, och då kan kroppens motstånd beräknas. Olika kroppsvävnader har olika motstånd och därför kan man approximera fettandelen. Jag har tyvärr inte hittat någon bra arktikel/sida som beskriver hur man gör det i detalj...

Inga kommentarer: