onsdag 19 mars 2008

MoBlock

Fick tips av en polare att det aldrig kan skada att använda PeerGuardian "Tyvärr" har jag inte kört windows på mina datorer på ett bra tag, så det fick bli att hitta ett motsvarande program till Linux vilket var MoBlocker hur man installerar det i Ubuntu kan man läsa här. MoBlock är dock väldigt restriktivt och blockerar trafik till google och blogger så man måste släppa igenom den trafiken, även msn måste släppas igenom, vilket dock inte var så svårt. Kolla tex här Hur man lycks släppa igenom realplayer, dvs rtsp har jag inte riktigt fått till ännu... får se hur det går.

Tänkte köra med MoBlock i några dagar och se hur det funkar...

UPPDATE: det var port 554 som krävs för realplayer.
Jag har lagt till raden
WHITE_TCP_OUT="80 443 1863 554"
i moblock.conf

UPPDATE2: Efter ha försökt använda min dator med moblock i ett annat nätverk, så funkade inget alls. Om jag lätt dns trafik både tcp/udp slinka igenom funkade det igen..

Inga kommentarer: