torsdag 27 december 2007

Xubuntu och Fluxbuntu

Igårkväll installerade jag om min laptop slängde ut Ubuntu och la först in Fluxbuntu installationen gick smidigt, även om jag inte lyckades med krypterat filsystem. Ett större problem var dock att jag inte fick det trådlösa nätverkskortet att funka... överlag verkar fluxubuntu trevligt, men det krävs nog några utgåvor till för att jag ska vilja använda det på min laptop, som också är min allt-i-allo-dator.

Anledningen till att jag provade fluxbuntu var att jag vill ha ett litet lättvikts linux, i allmänhet tycker jag ju att man inte ska överdriva, inte heller valet av operativsystem. Fluxubuntu är baserad på fönsterhanteraren Fluxbox som jag kör från och till, bla har jag det på min kombinerade server och se-på-film-dator.

Eftersom Fluxbuntu inte var tillräckligt moget så provade jag Xubuntu vilket jag använder just nu, det verkar funka helt ok. Inte lika snyggt som vanliga ubuntu, men vill man ha en snygg dator ska man ändå köra mac. Min plan är att hålla mej till Xubuntu de närmaste månaderna.

Ett problem jag hittils stött på var att det inte gick att installer flash player pluginen i firefox vilket behövs för bla youtube filmer. Problemet löstes när jag hittade den här trevliga guiden. Bus enkelt. Bara att följa!

Jag slängde också in OpeBSD 4.2 på min server, har inte pillat igång allt. Men jag antar att det är som det brukar, lite pill men inte jättesvårt.

Inga kommentarer: