söndag 9 december 2007

Billiga Datorer

Jag fick/köpte min första dator när jag var 12 år. Jag fick själva datorn men fick betala skärmen själv, jag tror det var för jag skulle få lära mig pengarsvärde. För en tolvåring var 2000 kr mycket mycket pengar...

Sen dess har jag avverkat en heldel olika datorer och den pryl som betytt mest för mig och mitt val av framtida karriär är nog just datorn.

Något som fascinerar mig är teknikens utveckling och hur mycket billigare datorer blir på bara ett halvår. När jag var 14 år praktiserade jag i en datorbutik och sålde en värsting dator för 30 000:- Hur ofta köper hemmaanvändare ny dator för det priset idag?

Nu för tiden kan man köpa en ny dator för ca 3000 kr. Walmart säjer en för $199. Den kör gos, en variant av linux, som operativsystem och gränssnittet verkar vara riktigt snyggt. Datorn är ingen värsting men för "vanligt" folk som surfar på internet, betalar räkningar och skriver lite i "word" duger den. Egentligen duger den till alla som inte spelar spel. Skärm ingår inte men det är ändå en fungerade dator för under 1500 kr. Ungefär vad ett par jeans kostar. Hur kan det vara möjligt? Datorer verkar följa teorin om tillgång och efterfrågan, precis som olja och spannmål... Vad jeans följer för teori har jag ingen aning om.

En stor del av kostnaden för datorutrusting utgörs av mjukvara. Walmart löste problemet med att skicka med gos. Samtidgt som det följer med programvara för bla ordbehandling som också är open source och därmed gratis. Om man verkligen ska pressa totalkostnaden för kunden så måste man satsa på det billigaste alternativet och det är open source programmvara. Den finns redan och alla som vill använda den kan göra det gratis.

Så för dig som vill spara pengar nästa gång du köper dator, köp en utan operativsystem (windows) och strunta i Microsoft Office. Ladda ner någon linuxvariant och något gratis officepaket. Min favorit är Ubuntu och OpenOffice till vardags, även om jag har en "nörddator" med OpenBSD.

Inga kommentarer: