söndag 15 juni 2008

DN får upp ögonen för fria alternativ!

Idag har DN en artikel där dom tester Open Office samt Google Document, inte så mycket nytt kanske for oss som använt Open Office ända sedan det hette Star Office. Det intressanta är att just en svensson-tidining som DN börjar intressera sig för alternatv till gängse standard! Fortsätt med det DN!

Testet de utförde var i mina ögon inget test utan mer en provkörning och genomfördes av bla Mats Larsson, chefredaktör på Datormagazin, vilket ändå visar på att DN tar saken på allvar.

Uppdate: Här finns "ganska" uttömmade jämförelse mellan olika office packet

9 kommentarer:

Anonym sa...

Google docs är asgrymt, men ingen står ut med openoffice. Det är synd, men det suger hårt.

Anonym sa...

Open Office är underbart även om inte perfekt så funkar det till den vanliga ordbehandlingen:)
framför allt är det ju gratis:)

Anonym sa...

...och ska man skriva nåt som ska se snyggt ut, examensarbete eller annan rapport, kan man faktiskt bemöda sig om att skriva i Latex. Har man väl lärt sig de grundläggande kommandona är det dessutom jättesmidigt, vill man ha en innehållsförteckning skriver man bara just det: innehållsförteckning (\tableofcontents)!

Anonym sa...

Ett antal gånger har jag bestämt mig för att övergå helt från Word till OpenOffice. Varje gång har det falit på två saker: programmet tar irriterande lång tid att starta jämfört med Word (även med snabbstarten igång) och den svenska stavningskontrollen är fullständigt värdelös.

Anonym sa...

Vad spelar det för roll om programmet tar 15 eller 30 sekunder att starta? Om man öppnar och stänger programmet så ofta att det är ett problem har jobbar man nog på ett ganska märkligt sätt. Angående stavningskontrollen är den precis lika kass i Word, kan inte folk bara lära sig att stava rätt från början istället för att använda dylika kryckor...

Anonym sa...

Såväl bloggaren som DN bör benämna officesviten korrekt, nämligen "OpenOffice.org" - inte Open Office.

Lyckades för övrigt göra ett snyggt examensarbete (på en av Sveriges arkitektutbildningar) i OpenOffice.org Writer! Ett utmärkt program.

Vidare förstår jag inte DNs kritik mot att inte kunna spara i JPEG. Spara i JPEG gör man i bildbehandlingsprogram, och något sådant ingår inte i OpenOffice.org. Kanske DN syftar på OOo Draw? Detta är mer av ett presentationprogram, såsom Adobe Illustrator. Då känns JPEG inte så intressant, däremot är PDF intressant, vilket OOo klarar utmärkt (till skillnad från M$ Office!)

Anonym sa...

Att Microsoft Office inte klara att skapa PDFer kan du knappast skylla Microsoft för. De får nämligen inte för Adobe.

Angående LaTeX. Ja det är ypperligt för naturvetenskapliga arbeten. Använder det i stort sett dagligen. Men även LaTeX har sina sidor. Många vill t.ex kunna placera bilder och tabeller själv, något som TeX vill göra åt dig. Dessutom går det alldeles utmärkt att skapa lika snygga dokument i Word om man anstränger sig lite och Word kan också automatgenerera innehållsförteckningar.

Anonym sa...

"Vad spelar det för roll om programmet tar 15 eller 30 sekunder att starta?"

All skillnad i världen! Särskilt när man är lite stressad och snabbt vill öppna .doc-filer som man fått bifogade per mail eller från webben. Problemet är inte när man öppnar och stänger om och om igen, utan det är just första gången man startar som det tar så lång tid. Av samma anledning drar jag mig för att ha Firefox som standardwebbläsare trots att den annars är bättre än IE.

Anonym sa...

"Många vill t.ex kunna placera bilder och tabeller själv, något som TeX vill göra åt dig."

Absolut positionering av boxarna på sidan eller i en box fungerar alldeles utmärkt i TeX, absolut storlek för boxar likaså (annars skulle ju inte bilder och bokstäver fungera). Det finns antagligen något färdigt makropaket som funkar i LaTeX också (det brukar vara vanskligt att använda TeX-kommandon direkt i LaTeX). Jag har aldrig känt något behov av det i LaTeX. Behöver jag ett DTP-program så använder jag det. Skall man klaga på något i LaTeX, är det att det skapar ganska mycket extra komplexitet, jämfört med ren TeX, om man vill skapa "dokumentmallar" (makro paket) med eget utseende och ingen redan skapat makron för just det man vill göra (och det finns alldeles för många färdiga makropaket att leta igenom och ibland krockar de med varann).

En sak som suger med både TeX och LaTeX är att det inte finns någon bra information på nätet, man är tvungen att köpa/låna böcker, som dessutom ofta är svåra att få tag i. När det gäller TeX är det bara Donald Knuths egna böcker som är något att ha (men han skriver som en gud, en gud med mycket humor). "The TeXbook" är rätt bok att börja med om du verkligen vill lära dig TeX, men den är inget för den otålige.

Annars ger LyX lika snygga utskrifter som LaTeX och är världens enklaste ordbehandlingsprogram för användaren (och en mardröm för den datornörd som skall skapa ett fungerande arbetsflöde genom det, men det är fantastiskt anpassningsbart ;-). Funkar utmärkt ihop med gnumeric (världens mest kompetenta kalkylprogram), eller egentligen vilket program som helst som följer "the UNIX way". På kontor som följer någon slags standardmallar för sina dokument (vilket borde vara de flesta) och har tillgång till en duktig datornörd för att sätta ihop det hela, så skulle arbetstiden och frustrationsgraden minska betydligt om det användes.

För den som föredrar uppmärkningsspråk finns ju också PostScript. Många glömmer att PostScript är ren text och att det går att skriva dokument direkt i PS (det går även att använda för beräkningar och grafer, vem behöver kalkylprogram). Det går utmärkt att skapa ett litet PostScript-program som funkar som tolk för ett eget uppmärkningsspråk. Antingen kan man lägga tolken först i PS-dokumentet, eller direkt i skrivaren, så att den efteråt funkar som en tolk, av det nya uppmärkningsspråket, för alla dokument som skickas till den. (Det går också att lägga tolken i den PPD-fil som fungerar som OSets drivrutin för skrivaren. Då skickas den först i varje utskrift.) PDF är hopplöst krångligt och begränsat i jämförelse. Dessutom är det lätt att skapa PDF-dokument från PostScript. Här är ett bra ställe att börja på för den som är intresserad.
(Det har t.o.m. funnits en webbserver skriven i PostScript.)